مقالات

اتصالات و روش نصب لوله و اتصالات UPVC

لوله یو پی وی سی در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارند که مهمترین آن آب و فاضلاب است. این لوله ویژگی زیادی دارد که مهمترین آن‌ سبکی، شکل پذیری، مقاومت در برابر حرارت و نشان دادن واکنش عالی در برابر دما و خوردگی و زنگ زدگی است. شما باید مراحل و روش کار با اتصالات و لوله را بدانید که ما در این مقاله به صورت اختصاصی به این موضوع می‌‌‌پردازیم. برای اتصال لوله‌‌های پی‌وی‌سی بهتر است از چسب‌‌های مایع و مخصوصی استفاده کنید که با نام‌‌های مختلفی در بازار به فروش می‌‌‌رسند‌.

نحوه چسباندن لوله و اتصالات UPVC

برای چسباندن لوله و اتصالات یو پی وی سی دو روش اصلی وجود دارد که در روش اول با چسب و در روش دوم اتصال و آببندی با اورینگ صورت می‌‌‌گیرد که در ادامه این دو روش را به صورت جزئی شرح می‌‌‌دهیم.

۱_ روش اتصال با چسب:

رایج‌ترین روش برای چسباندن لوله و اتصالات است که قبل از هر کاری ابتدا شما باید اندازه لوله‌ مورد نظر خود را مشخص کنید. در این روش ما باید لوله را به صورت عمودی برش بزنیم و پلیسه و خراش‌هایی که ایجاد شده را با ابزار مناسب تمیزکاری کنیم. دقت کنید که در این روش باید لوله‌‌‌ها را به خوبی تمیز کنید چون اگر آلودگی و مانعی روی لوله قرار گرفته باشد مانع از چسبندگی مناسب می‌شود. برای بهبود عملکرد بهتر است از تمیزکننده یا همان کلینر استفاده شود. در مرحله بعد شما باید سطح بیرونی لوله و داخلی اتصال را با یک لایه نازک از چسب پوشش دهید. برای چسبیدن لوله و اتصالات یو پی وی سی بهتر است به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه لوله را نگه دارید تا چسب به خوبی به خورد لوله برود‌. برای تمیز‌ی کار بهتر است با یک پارچه‌ تمیز سطح بیرونی لوله را پاک کنید تا چسب‌های اضافی از بین برود. بعد از پایان کار می‌‌توانید مجموعه لوله کشی را امتحان کنید و از عدم وجود نشتی آب مطمئن شوید و حتما این مرحله را در آخر انجام دهید تا با اطمینان کامل کار را به پایان برسانید.

چسب‌کاری لوله و اتصالات UPVC

۲_ روش اتصال با اورینگ یا پوش فیت:

در مواردی متناسب با نیاز فنی میتوان از این روش استفاده کرد . انعطاف پذیری بالا در شبکه  و اتصالات لوله مشاهده می‌‌‌شود و لوله‌‌‌ها و اتصالات یو پی وی سی در برابر انبساط و انقباضات واکنش عالی از خود نشان می‌‌‌دهند‌. اورینگ یک پلاستیک دایره شکل است که در سطح بیرونی آن شیار‌‌هایی وجود دارد که برای نگه داشتن لوله‌ها و آببندی منافذ طراحی شده است. از این روش در زمینه آب و فاضلاب استفاده می‌شود .

نحوه استفاده از چسب یو‌پی‌وی‌سی

چسب یو پی سی یک نوع چسب پلیمری است که برای اتصالات قطعات پلاستیکی از جمله لوله‌ها به کار می‌رود و مواد اولیه این چسب ، مواد شیمیایی خاص و با کیفیتی است که پس از طی مراحلی به یک چسب پر‌کاربرد تبدیل می‌‌شود. این چسب کاربرد بسیار زیادی دارد و از این رو در اینجا بهتر است شما با نحوه استفاده آن آشنا شوید. ابتدا شما باید سطح مورد نظر را به خوبی تمیز کنید و بعد به مقدار لازم چسب یو پی وی سی را روی لوله و اتصالات بمالید و پس از آن بلافاصله لوله را وارد اتصالات کنید . قدرت چسبندگی چسب یو پی وی سی بسیار بالا می‌باشد پس بهتر است شما قبل از چسب‌کاری مکان مورد نظر را فیکس کنید و سپس از چسب برای اتصالات چسبی استفاده کنید. مراحل چسباندن لوله و اتصالات در صورت داشتن تجربه کافی کار سختی نخواهد بود اما اگر در هنگام استفاده از چسب یو پی وی سی اشتباهی انجام دهید دیگربسادگی امکان برگشت وجود ندارد چون این چسب بسیار قوی است و ممکن است بعد از جدا کردن لوله‌‌ها چسب شکل ظاهری آن را از بین برود و یا باقیمانده چسب ایجاد مشکل کند. پس از اینکه چسب یو پی وی سی را به سطح مورد نظر مالیدید بهتر است به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا چسب تا حدودی خشک شود. برای استفاده از این چسب بهتر است ساعاتی از روز که هوا خنک‌تر است انتخاب کنید. مورد دیگری که شما باید در هنگام استفاده از این چسب رعایت کنید این است که قبل از استفاده‌کردن ظرف آن را به خوبی تکان دهید .

نحوه چسباندن لوله و اتصالات UPVC

توصیه‌هایی جهت چسب‌کاری لوله و اتصالات UPVC

هنگام چسب‌کاری لوله و اتصالات یو پی وی سی شما باید نکات مهمی را رعایت کنید تا نتیجه کار را مشاهده کنید که در اینجا ما به چند نکته و توصیه مهم اشاره می‌‌‌کنیم تا در هنگام کار با رعایت این موارد اتصالات قوی داشته باشید. در هنگام چسب کاری لوله و اتصالات یو پی وی سی در هوای گرم این نکته را رعایت کنید که لوله و اتصالات مورد نظر را دور از تابش مستقیم آفتاب نگه دارید و آن را با یک پارچه خیس خنک و سپس خشک کنید. در هوای گرم بهتر است چسب‌‌کاری لوله‌‌‌ها را صبح انجام دهید چون در این هنگام سطوح به خوبی به همدیگر متصل می‌‌شوند. توصیه‌‌هایی برای چسب‌کاری لوله و اتصالات یو پی وی سی در هوای سرد وجود دارد که مهمترین آن این است که شما باید رطوبت حاصل از یخ و برف را روی لوله‌ها و سطوح مورد نظر از بین ببرید. برای چسب‌کاری لوله و اتصالات شرایط آب و هوایی اهمیت بالایی دارد چون تاثیر مستقیم روی کارکرد چسب‌‌ها می‌گذارد. اگر محیط مرطوب و نمناک را برای چسب‌کاری لوله‌ها و اتصالات یو پی وی سی در نظر گرفته‌اید این توصیه را به شما می‌‌کنیم که زمان بیشتری نیاز دارد تا چسب عمل کند.

نتیجه‌گیری:

اتصال لوله‌های یو پی وی سی برای انتقال آب گزینه مناسبی می‌‌‌باشد چون امروزه شرایط آب و هوایی از جمله گرما و سرما باعث انبساط و انقباض لوله‌‌‌ها می‌‌‌شوند و فقط این لوله می‌‌‌تواند در معرض این عوامل از خود واکنش عالی نشان دهد. نحوه چسباندن این لوله و اتصالات نیاز به تخصص لازم دارد که توصیه میشود حتما از افراد متخصص استفاده کنید. نکات مهمی برای نصب این لوله و اتصالات وجود دارد که شما باید تمام موارد را رعایت کنید تا نتیجه ای مطلوب داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *