مقالات

تفاوت لوله upvc و لوله cpvc

لوله‌های upvcو cpvc هر دو از انواع لوله‌های پلاستیکی می‌باشند. لوله‌ها امروزه در زندگی انسان‌ها کاربردهای گوناگونی دارند انسان‌ها از لوله‌ها در کارهای مختلف مانند کشاورزی، ساختمان سازی، فاضلاب و بسیاری از کارهای دیگر استفاده می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم که دو نوع از این لوله‌ها و تفاوت‌هایی که دارند را برای شما معرفی کنیم.

تفاوت لوله upvc وcpvc:

لوله‌های upvc و cpvc با این که هر دو از جنس پلاستیک طراحی و تولید شده‌اند دارای تفاوت‌هایی نیز هستند که ما در اینجا این تفاوت‌ها را برایتان بیان می‌کنیم.

۱)ترکیب شیمیایی: ترکیبات شیمیایی که در ساخت این لوله‌ها به کار رفته است هر کدام با دیگری تفاوت دارد و همین تفاوت در ساختار باعث تفاوت این دو لوله در برابر عواملی مانند گرما و فشار می‌گردد.

۲)مشخصات فیزیکی:  این دو لوله در مشخصات فیزیکی با هم فرق دارند لوله‌های upvc در برابر ضرب مقاومت بالا دارند، در برابر گرما و حرارت مقاومت کم به همین دلیل در جاهایی با شرایط بالا از آن‌ها استفاده می‌شود اما لوله‌های cpvc در برابر گرما و حرارت بسیار مقاومت بالایی دارند به خاطر همین در جاهای مخصوص خود باید استفاده شوند .

۳)نصب و نگهداری: نصب و استفاده از هر دو نوع لوله به راحتی امکان پذیر است اما وسایلی که برای نصب هر کدام استفاده می‌شود به طور جداگانه‌ای هستند و از هم متفاوت می‌باشند.

۴)هزینه: هر کدام از لوله‌ها دارای هزینه‌های متفاوتی هستند که این تفاوت بستگی به طول و قطر آن‌ها دارد اما در کل هزینه خرید لوله های cpvc بیشتر از لوله‌های upvc می‌باشند.

جنس انواع لوله

لوله‌های upvc:

اگر بخواهیم نام این لوله‌ها را به طور کامل بیان کنیم باید بگوییم که نام این لوله ها پلی ونیل کلراید است که upvc  مخفف آن می‌باشد این لوله‌ها خواص فیزیکی و شیمیایی خاص خود را دارند و از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند به خاطر خواص و ویژگی‌های خاصی که این لوله‌ها دارند بیشترین کاربرد آن‌ها برای انجام لوله کشی آب در ساختمان‌ها،مراکز صنعتی و هر جای دیگری است که به این نوع لوله کشی احتیاج داشته باشند.

ویژگی‌های لوله upvc:

این نوع لوله‌ها دارای ویژگی‌ها و خواص خاص خود هستند که در این قسمت به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

۱)این لوله‌ها به خاطر موادی که در ساختشان به کار رفته است در برابر عواملی که باعث زنگ زدگی و خوردگی آن‌ها می‌شوند بسیار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

۲)این نوع لوله‌ها به صورتی طراحی و ساخته شده‌اند که قادر به تحمل فشار بسیار بالای آب هستند.

۳)این لوله‌ها را از موادی می‌سازند که آبی را که از داخل آن‌ها عبور می‌کند هیچ گونه تغییری بر مزه و طعم آن آب نخواهند داشت.

۴)این لوله‌ها بسیار سبک هستند به همین دلیل حمل کردن آن‌ها و نصبشان در هر محلی به راحتی امکان پذیر است.

۵)بهترین محل برای استفاده کردن از این نوع لوله‌ها داخل ساختمان‌های مسکونی است چون دما تأثیر بر مقاومت این نوع لوله‌ها می‌گذارد در دمای کم شکننده می‌شوند و اگر دما خیلی بالا رود مقاومت این نوع لوله‌ها کاهش پیدا می‌کند.

۶)یکی از مزیت‌های خوب این نوع لوله‌ها امکان استفاده سریع از آن‌ها بعد از نصب است.

تفاوت لوله upvc و لوله cpvc

لوله cpvc:

لوله‌های cpvc همان لوله‌های pvc هستند که با اضافه کردن کلر به مواد تشکیل دهنده آن‌ها درست شده‌اند این لوله‌ها قادر به تحمل دماهای بسیار بالا هستند به خاطر همین دلیل از آن‌ها برای عبور سیالات بسیار داغ استفاده می‌کنندcpvcنماد این نوع لوله‌ها است و نام کامل آن‌ها پلی وینیل کلرید کلر دار است.

ویژگی‌های لوله cpvc:

لوله‌های cpvc یک سری خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند که ما در این بخش آن‌ها را برای شما به طور کامل بیان خواهیم کرد.

۱)این لوله‌ها به گونه‌ای تولید و طراحی شده‌اند که در برابر عوامل شیمیایی بسیار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و دچار ساییدگی نخواهند شد.

۲)این لوله‌ها در برابر دماهای بسیار بالا حتی تا ۹۳ درجه سانتی گراد نیز مقاوم هستند.

۳)شما برای نصب این مدل لوله‌ها اصلا دچار مشکل نخواهید شد.

۴)در ساخت این لوله‌ها موادی به کار رفته شده است که این لوله‌ها را در مقابل آتش سوزی مقاوم کرده‌اند.

۵)این لوله‌ها بسیار سبک هستند و جابه‌جایی و انتقال آن‌ها به سادگی امکان پذیر است.

۶)از لحاظ زیست محیطی این لوله‌هو هیچ گونه ضرری برای محیط زیست ندارند.

۷)از لحاظ اقتصادی لوله‌های cpvcمقرون به صرفه نیز هستند.

قیمت لوله‌ها:

لوله‌های upvc و cpvc هر کدام در مدل خود دارای سایزهای گوناگون هستند که این سایزها تفاوت قیمت‌هایی را برای آن‌ها به وجود می‌آورند همچنین این که لوله‌ها سایز قطرهای آن‌ها هم با هم تفاوت دارند و این عامل دومین موردی است که تفاوت قیمت را برای آن‌ها به وجود می‌آورند و یک عاملی که هم برای همه مدل لوله‌ها وجود دارد نوسانات موجود در بازار است اما در کل و به صورت کلی قیمت لوله‌های cpvc از upvcگرانتر است و آن هم به خاطر موادی است که در ساخت این لوله‌ها به کار رفته شده است موادی که لوله‌های cpvc را از آن‌ها ساخته‌اند جنس محکم تری دارند و مقاوم تر هستند.

نکته: یک نکته کلی به عنوان جمع بندی پایانی باید توجه کرد که برای تشخیص این دو نوع لوله از هم باید به رنگ بندی آن‌ها توجه کرد لوله‌هایupvc معمولا در دو رنگ سفید و خاکستری تولید می‌شوند اما لوله‌های cpvcمعمولا در رنگ‌های زرد روشن تولید می‌شوند.

نکته۲: این نوع لوله‌های که ما معرفی کردیم همه از نوع لوله‌های پلاستیکی هستند که یک سری نکاتی قبل از استفاده کردن از آن‌ها وجود دارد که شما هنگام استفاده حتما باید آن‌ها را در نظر داشته باشید.تا عمر مفید این لوله‌ها به اندازه‌ی کافی گردد.

مقایسه لوله upvc و لوله cpvc

سخن پایانی:

ما در این مقاله سعی کردیم که دو نوع لوله‌ی upvcو cpvc را برای شما معرفی کنیم همچنین این که ویژگی‌های آن‌ها و تفاوت‌هایشان را نیز برایتان بیان کرده‌ایم. لوله‌هو یکی از انواع تولیداتی هستند که بشر برای تقریبا هر کاری به آن‌ها احتیاج دارند و دارای مدل‌های مختلفی هستند که ما در اینجا فقط دو نوع از آن‌ها را برایتان معرفی کردیم. دو نوع از بهترین لوله‌هایی که در بازار وجود دارند و از لحاظ کارایی دارای طول عمر بسیار بالایی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *