مقالات

نحوه استفاده از چسب یوپی وی سی در آب و هوای گرم و سرد

نحوه استفاده از چسب یوپی وی سی در آب و هوای گرم و سرد

امروزه چسب پی وی سی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. چسب پی وی سی به علت دسترسی بالا به قابلیت استفاده در شرایط آب وهوایی گرم و سرد برای چسباندن لوله ها و اتصالات مختلف به شکل رایجی به ‌کار گرفته می شود. علاوه بر مصارف ساختمانی که عمدتا شامل اتصالات لوله آب، فاضلاب، پروفیل ها می شود  در مصارف آب رسانی، کشاورزی و صنایع چوب نیز کاربرد فراوانی دارد. چسب یو پی وی سی در آب و هوای سرد نسبت به آب و هوای گرم معمولا آهسته تر در سطوح لوله و اتصالات پلاستیکی نفوذ کرده و با سرعت کمتری آنها را نرم می کند و همچنین چسب در هوای سرد سفت می‌شود و قبل از استفاده باید ان را به مدت ۲۴ ساعت در هوای گرم  احیا کرد. یکی از مهم ترین مراحل در استفاده از این لوله ها نحوه صحیح استفاده از لوله و اتصالات UPVC است. در صورتی که این مراحل به درستی انجام شود می توان به عملکرد صحیح لوله کشی اطمینان حاصل کرد. در این مقاله با نحوه استفاده از چسب یوپی وی  سی در آب و هوای گرم  بیشتر آشنا می شویم پس با ما همراه شوید.

چسب کاری لوله و اتصالات  یو پی وی سی در آب وهوای گرم

چسب کاری لوله و اتصالات UPVC چسبی بسیار پرکاربرد است که در تأسیسات و سيستم‌های  لوله کشی از آن استفاده می کنند. این چسب یک نوع چسب پلیمری است که برای اتصال قطعات پلیمری از جنس پلی وینیل کلراید به کار می رود. بر خلاف اکثر چسب ها که حاوی ماده اتصال دهنده هستند این ماده باید عملیات سخت شدن را انجام دهد در فرایند چسباندن لوله‌ و اتصالات پلیمری آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دقت و سرعت عمل این چسب است. گیرایی و سرعت عمل کرد این چسب ها بستگی به شرایط آب وهوایی دارد که معمولا در آب وهوای گرم بالای ۳۵ درجه سانتی گراد رعایت یک سری دستورالعمل‌های الزامی خواهد بود. نکات دیگر که باید در شرایط آب وهوای گرم رعایت شود به شرح زیر است :

۱- هنگام چسب زدن باید  دو سطح  با سرعت مناسب به یکدیگر وصل شوند.

۲- قبل از بازکردن قوطی چسب ، آن را به خوبی تکان دهید.

3- در هوای گرم و زیر نور مستفیم آفتاب ، قبل از چسب زدن سطوح لوله و اتصالات را با یک پارچه خیس خنک کرده  سپس خشک کنید.

4-این چسب حاوی حلال های شیمیایی قوی است که در دمای بالا و در هنگام وزش باد سریع تر تبخیر می شوند.

چسب کاری لوله و اتصالات یو پی وی سی

چسب کاری لوله و اتصالات یو پی وی سی در آب وهوای سرد

چسب کاری UPVC فرایندی سریع و قابل اطمینان و آسان است. این چسب‌ها دارای حلال شیمیایی هستند که سطح مود نظر را خود حل کرده و باعث می‌شود پیوندی قوی و فاقد هر گونه  درز و نشتی در محل اتصالات ایجاد گردد. علاوه بر این چسب  UPVC بر خلاف چسب‌های معمولی در مقابل مواد شیمیایی و سیالات خورنده و شرایط آب وهوایی مقاومت بالایی دارند. استفاده از چسب یو پی وی سی  در شرایط آب وهوایی سرد هم بسیار مقاوم تر بوده و با رعایت بعضی نکات قابل استفاده هستند. زیرا فرمولاسیون این چسب‌ها به گونه ای است که از ویژگی‌های خشک شدن متعادل و پایداری خوب در دمای  بالای 5 درجه سانتیگراد برخوردار هستند. در هوای سرد سطح کار در برابر حلال‌ها بسیار مقاوم تر می باشد به همین دلیل باید قبل از اتصال از یک پرایمر مناسب برای این شرایط آب وهوایی استفاده کنید. لوله‌ها در دمای پایین مقاومت بالایی دارند به همین دلیل کاهش سرعت تبخیر چسب در آب وهوای سرد به زمان بیشتری برای آماده سازی جهت اتصال نیاز دارد. چسب کاری در آب و هوای سرد کار آسانی نیست، اما خوشبختانه با رعایت کردن نکات در چنین شرایط جوی می توانید از آن استفاده کنید.

نکات مهم استفاده از چسب Upvc

چسب یوپی وی سی دارای ویژگی‌های زیادی است که جزو محبوبترین چسب‌های موجود در زمینه اتصال اجزای یو پی وی سی می باشد. قدرت چسبندگی این محصول به شما اجازه می دهد تا بتوانید در موقعیت‌ها و شرایط مختلف به راحتی از آن استفاده کنید و محدودیت‌های چندانی در این زمینه برای شما ایجاد نمی کند. با رعایت کردن نکات مهم در استفاده از چسب یوپی وی سی باعث می شود این محصولات اتصالات بسیار قدرتمندی را ایجاد کنند که در زیر به شرح این نکات می پردازیم .

۰این چسب‌ها آتش زا هستند. بنابراین آن را از گرمای بالا و حرارت و جرقه و …دور کنید.

۰از چسب اضافی در محل اتصال خودداری کنید.

۰برای تست نشتی اتصال مراجعه به دستوالعمل شرکت تولید کننده چسب توصیه میشود.

۰از پرایمر برای ایجاد زبری در سطح اتصال و همچنین نرم کردن و آماده شدن سطح برای چسبیدن استفاده کنید.

۰برای اتصال لوله‌ها با چسب UPVC از کلینر به عنوان پاک کننده و چربی زدایی و از بین برنده هر گونه ماده اضافی از روی لوله‌ها استفاده کنید.

۰قبل اتصال لوله‌ها باید سطح داخلی و خارجی لوله و اتصالات فشار قوی را با یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید.

۰در هنگام استفاده از این چسب از ماسک و دستکش استفاده کنید.

مهم استفاده از چسب Upvc

سخن آخر

همان طور که گفته شد چسب یو پی وی سی یکی از بهترین مدل‌های چسب است که دارای کیفیت و قدرت چسبندگی بسیار بالایی است و می تواند بهترین عملکرد را به شما ارائه بدهد. و در هر شرایط آب وهوایی سازگار است البته دستورالعمل‌ها  و نکات مربوط به هر شرایط جوی باید رعایت شود. این چسب بر اساس جدیدترین استانداردهای دنیا طراحی و تولید شده است  و جزء محبوب ترین چسب های موجود در زمینه لوله ها و اتصالات  UPVC می باشد.امیدواریم  که اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *